«واکاوی ظرفیتهای دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان» عنوان طرح پسادکتری سمانه اسدی است که با راهنمایی کاووس حسنلی استاد دانشگاه شیراز و مدیر کرسی پژوهشی حافظ و حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسیده است.
مطالعه منابع معتبر در دو حوزهی روانشناسی و حافظشناسی و تحلیل یافتهها نشان داد اشتراکاتی میان ویژگیهای دوره نوجوانی و بسیاری از ابیات حافظ وجود دارد که مناسببودن آنها را برای نوجوانان تأیید میکند. برخی از ظرفیتهای دیوان حافظ برای ارائه به نوجوانان عبارتاند از: پرداختن به موضوعات و مفاهیمی مانند تلاش برای شناخت خود و یافتن معنای زندگی، آرمانگرایی، مسائل اخلاقی و اجتماعی، عشق و دوستی (که از ویژگیهای دوره نوجوانی هم هستند)، تعدد و تنوع شخصیتها (انسانی و غیرانسانی) و شیوه پردازش آنها در کنار فضای روایتگونه و نمایشی برخی از سرودهها.
نوجوانان، اثری مناسب زمان خود میخواهند؛ آنها خواهان آشنایی با حافظ و اثرش در قالبهایی نوتر و خلاقانهتر و مخصوص به خودند؛ ازاینرو، زمانی میتوانیم میان نوجوان و میراث نیاکانش پیوند برقرار کنیم که این گنجینههای ارزشمند را در بستهبندی زیبا و جذاب و متناسب با سلیقهاش به او هدیه دهیم و آن را به عنصری جاری و پویا در فضای تنفس و حیات نسل جوان تبدیل کنیم.
جزئیات
https://insf.org/fa/news/857